Voorhout Monumentaal 2025

aris-de-bakker--big-mama-welcomes-you

Vrijwel altijd vraagt een van de deelnemers tijdens een groepswandeling ‘Lange Voorhout Monumentaal 2025’ langs de kunstwerken op het Lange Voorhout “Wat vindt u het mooiste?” Tsja, wat is mooi…?

Misschien aardig om even terug te denken aan de opening van het Holland Festival door Koot en Bie. Zij hadden namens het Simplistisch Verbond een enquête gehouden over kunst. Wat is Kunst? Hoog scoorde: “Kunst is duur”.  En ook veel antwoorden in de geest van “Kunst is mooi!” Wat leidde tot de enquêtevraag: Wat is mooi? Twee antwoorden sprongen eruit: “Je moet er kippenvel van krijgen” en een andere grote groep antwoordde: ”Als je er tranen van in de ogen krijgt.”

Carolien Adriaansche

Kippenvel en tranen. Met dat criterium krijgen maar weinig beelden op het Lange Voorhout de kwalificatie ‘mooi’. Eerder kom je uit bij ‘knap’ of ‘technisch volmaakt’, ‘het zit geweldig ingenieus in elkaar’ of iets in de strekking. Beelden als van Louis Couperus door Kees Verkade tref je er niet aan. Ook geen beeld zoals ‘De Flaneur’ van Theo van der Nahmer. Beide beelden staan trouwens al jaren op het Lange Voorhout…

Eelke van Willigen

Voorhout Monumentaal 2025 heeft een voorliefde voor cortenstaal. Maar liefst zeven van de twintig kunstenaars leverden werk in van dit materiaal: Zweerman, Barends, Seidt, Van Lier, De Wit, Warffemius en Gubbels. Curator van deze expositie is André van Lier en vandaar deze voorkeur wellicht.

Ronald Westerhuis

Dan is er ook een aantal kunstenaars die een idee hebben, dat digitaal uitwerken en het vervolgens door anderen laten uitvoeren. Mooi voorbeeld hiervan is het werk van Ronald Westerhuis. Het staat bij de Kloosterkerk, zeg maar bij de entree van de expositie. Als je aan komt lopen, zie je aan de zijkanten van het gepolijste staal de groene bomen die je als het waren uitnodigen het Voorhout te betreden.

   

Rinus Roelofs

‘Big mama welcomes you’ van Aris de Bakker had ook als uitnodigend werk bij de ingang kunnen staan: van welke kant, van welke stad, van welk land je ook komt, je bent welkom! Maar misschien vond de curator het beeld iets te klein. Westerhuis maakt inderdaad beelden van groot formaat. “Niet dat het daardoor mooier wordt’, zegt Westerhuis, maar een erg groot beeld heeft wel meer impact”. Dat gold voor zijn werk vorig jaar, toen hij die glazen bollen exposeerde tegenover het Emmapaleisje en dat geldt ook dit jaar .

Rudiger Seidt

Uitgesproken technisch knap is het werk van Rüdiger Seidt. Uit hoeveel delen bestaat het? Zijn beide helften gelijk? Als je aan de ene kant staat wil je weten hoe de andere kant eruit ziet en andersom. En ja dan het werk van Rinus Roelofs. Als je er pal voor staat lijkt het vrij compact, als je het werk aan de zijkant bekijkt is het bijna lichtvoetig, speels. Maar hoe dan ook: het is hogere wiskunde.

Eppe de Haan

En dan tot slot nog twee opvallende werken: Eppe de Haan leverde voor Voorhout Monumentaal 2025 ‘Icarus’; in. Daedalus maakte voor zijn zoon vleugels opdat die kon vliegen maar waarschuwde “Vlieg niet te dicht bij de zon anders laten je vleugels los”, maar Icarus luistert niet. Hoog in de hemel gebeurt een persoonlijk drama, maar het leven van alledag gaat zijn gewone gang: zie het schilderij ‘Landshap met de val van Icarus’ van Brueghel de Oude. Bij De Haan vliegt Icarus niet hoog in de lucht, maar de Haan beeldt hem af, een meter voor ie de aarde raakt. Klassiek, Afyon marmer, strak afgewerkt, enkel de romp en enkel de voorkant afgewerkt. Een beeld, je zou bijna zeggen, in de Pietrasanta-traditie. Het staat dicht bij het Pulchri gebouw en niet echt op het Lange Voorhout.

Ivan Cremer

Opvallend is ook het werk van Ivan Cremer. Cremer -inderdaad de zoon van-  vindt dat maar niks, die kunstenaars die een idee hebben, dat digitaal uitwerken, eindeloos berekenen, maar het werk zelf door anderen laten uitvoeren. Dat zijn ontwerpers. Echte kunstenaars doen alles, zijn tot elke spijker, elke steen, elk plankje, bij het werk betrokken. In zijn atelier te Leipzig gebruikt hij materialen die in de omgeving nog steeds voor het oprapen liggen, resten van statige ooit gebombardeerde gebouwen.

Hij maakt van al deze gevonden elementen een nieuwe eenheid. Hier op het Lange Voorhout staat ‘De Geboorte van Apollo’. Het beeld maakte onderdeel uit van een serie van een stuk of tien beelden, ooit tentoongesteld in Amsterdam Zuid. Goden die zich bogen over Apollo.

 

O ja, en u vroeg wat ik het mooiste werk vond?

‘De Geboorte van Apollo’.

De kunstenaar zie je aan het werk.

Eindeloos kun je er naar kijken.

Schitterend!!!

Piet Vernimmen

Benieuwd naar meer verhalen over kunst en de geschiedenis van Den Haag? Bekijk dan de aangeboden stadswandelingen en fietstochten, zoals bijvoorbeeld 'Kunst in de stad''Kunst rond Cats', 'Besuyde den Houte', 'Drees, Oldebarnevelt en Haags Jantje', 'Kunst rond de Maria Hoeve''Naar Ot en Sien'.

Of ga naar de rest van het originele aanbod van kleinschalige wandel- en fietstochten in Den Haag.

Of stuur een mailtje naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..